Ako psychicky zvládnuť obdobie pandémie

Ako psychicky zvládnuť obdobie pandémie

Nový koronavírus COVID-19 neútočí len na naše telesné zdravie, ale aj to duševné. Ocitli sme sa v situácii, ktorá je pre všetkých nová, a nie každý sa s ňou dokáže vyrovnať. Prináša so sebou množstvo obmedzení, obáv a neistôt, čím prispieva k výskytu úzkostí. Ako si aj v týchto ťažkých chvíľach zachovať osobnú psychickú pohodu?

1. INFORMOVANOSŤ – Zisťujte si informácie o vývoji situácie, ako sa chrániť a správať zodpovedne. Avšak doprajte si aj tzv. „informačný detox“ – nenechajte sa zahltiť touto témou. Stanovte si limit – koľko, kedy a akých informácií k sebe pustíte. Vyberte si menej, ale zato relevantných zdrojov, odkiaľ budete čerpať, nesledujte všetky kanály. Zároveň buďte ostražití voči nepravdivým, nepodloženým informáciám, hoaxom. A hlavne, nepozerajte nové správy večer pred spánkom. Vtedy si doprajte skôr niečo, čo vás upokojuje – knihu, hudbu, film, seriál..

2. REŽIM DŇA – Aj vy ste si zrušili ranné budíky, chodievate po byte celý deň v pyžame a čas vám uniká pomedzi prsty? Snažte sa opäť vrátiť do vašich životov trochu pravidelnosti. Denný režim je dôležitý nielen pre efektivitu práce, ale aj pre naše vnútorné pohodlie. To, čo sa opakuje, je predvídateľné, a to nám dodáva pocit istoty. V Maslowovej hierarchii potrieb sa istota a bezpečie nachádzajú hneď za potrebami nutnými k prežitiu – teda hladom, smädom, dýchaním, spánkom. V dobe, kedy nepoznáme, ako sa bude situácia ďalej vyvíjať, potrebujeme aspoň tento malý kúsok priestoru, v ktorom vieme, čo môžeme očakávať. Naplánujte si na každý deň činnosť tak, aby ste rozložili sily rovnomerne – aby ste si splnili povinnosti, ale aby vám zostal čas aj pre seba, na oddych.

3. KONTAKT S ĽUĎMI – Aj keď sa nemôžeme stretnúť so všetkými ľuďmi, s ktorými by sme chceli, nič nám nebráni udržiavať s nimi kontakt aj iným spôsobom. Babky a dedkovia sa určite potešia, keď im zavoláte. Práve nám vznikol priestor na to, aby sme strávili viac času s členmi našej rodiny. Využite ho naplno, hrajte spoločenské hry, pozerajte staré fotky z detstva – jednoducho, utužte ešte viac vzťahy, ktoré mohli trpieť kvôli pracovnej vyťaženosti. Preventívne si nájdite aj miesto pre seba, aby ste zažili trochu súkromia. Keď už budete mať pocit, že vás začína „chytať ponorka“, pomyslite si na toto: všetci sme v novej a ťažkej situácii, preto buďme k sebe ohľaduplní.

4. POHYB – Udržiavajte svoju telesnú kondíciu. Hoci nám zavreli fitnescentrá, plavárne, či štadióny, neznamená to, že sme stratili možnosti spraviť niečo pre svoje telo a zdravie. Práve naopak, na internete je množstvo tutoriálov, ako si zacvičiť v pohodlí domova. Viacerí športovci sprístupňujú videá a výzvy, vďaka ktorým sa po skončení obmedzení nebudeme musieť z bytov iba vygúľať.

5. PRÍTOMNOSŤ – Zameriavajte sa na prítomnosť, na to, čo sa deje TU a TERAZ. Vyhýbajte sa špekuláciám a tragickým scenárom toho, čo by mohlo byť. Riešte krok za krokom, postupne, ako to situácia bude vyžadovať.

6. HUMOR – Ako bojovali spolužiaci Harryho Pottera proti prízraku v skrini? Snažili sa predstaviť si to, čoho sa najviac obávali a zmeniť to na niečo smiešne. Smiech síce situáciu nevyrieši, no pomôže nám, aby sme sa v nej cítili lepšie.

7. ODMENA – Doprajte si niečo, čo vo vás vyvoláva radosť. Nájdite si čas napríklad na obľúbený film, pripravte si jedlo, ktoré máte najradšej, relaxujte. Robte viac toho, čo vás teší a pomáha vám prekonávať tieto chvíle.

Pre zväčšenie kliknite

.

„Abnormálna reakcia na abnormálnu situáciu je normálne správanie“ Viktor E. Frankl – Napriek všetkému povedať životu áno

Nemusíme byť za každú cenu pozitívni. Máme právo na všetky emócie. Strach a obavy sú neodlučiteľnou a prirodzenou reakciou človeka na neznámu situáciu. Aj tieto pocity a ich účinky na naše správanie sú potrebné. Ak by sme sa nebáli, veselo by sme porušovali všetky obmedzenia, čím by sme ale ohrozovali svoje zdravie.

Ak však cítite, že sa vám vaše vnútorné prežívanie vymyká spod kontroly a dlhodobo sa necítite dobre, neváhajte ma kontaktovať na lubafiova@gmail.com . Samozrejme, môžete tak urobiť aj v prípade akýchkoľvek iných otázok.

Sledujte stránku školského časopisu JavorkaNews (FB, insta), kde sa onedlho objaví ďalší článok.

Mgr. Lucia Bafiová, školská psychologička



Dátum pridania02.04.2020 02:18
AutorMonika
KategórieOznamy, Školský časopis
NálepkyŽiadne


Cisco